čtvrtek 31. prosince 2009

Poselství papeže Benedikta XVI. k oslavě Světového dne míru

1. ledna 2010

"Chceš-li být tvůrcem míru, ochraňuj stvoření"

1. Na začátku nového roku, bych se rád obrátil s vroucím přáním pokoje na všechna křesťanská společenství, na ty, kdo řídí státy a na lidi dobré vůle po celém světě. Pro 43. Světový den míru jsem zvolil téma Chceš-li být tvůrcem míru, ochraňuj stvoření. Úcta ke stvoření má velký význam i proto, že "stvoření je počátkem a základem všech Božích děl"[1] a jeho ochrana se dnes jeví jako nezbytná pro mírové soužití lidstva. Pokud totiž krutost jednoho člověka vůči druhému je zdrojem mnoha hrozeb pro mír a integrální autentický lidský rozvoj, jako války, mezinárodní a regionální konflikty, teroristické útoky a porušování lidských práv, tím spíše zneklidňují hrozby způsobené zanedbáváním, ne-li dokonce zneužíváním, země a přírodních bohatství, které jsou Božím darem. Proto je nutné, aby lidstvo obnovilo a posílilo "svazek mezi člověkem a životním prostředím, který má být obrazem stvořitelské lásky Boží – Boha, v němž máme svůj původ a k němuž směřujeme."[2]

2. V encyklice Caritas in veritate jsem poukázal na to, že integrální lidský rozvoj je úzce spjat s povinnostmi vyplývajícími ze vztahu člověka k přírodnímu prostředí, jež je třeba považovat za Boží dar všem a jehož rozvoj obsahuje společnou zodpovědnost vůči celému lidstvu, zvláště vůči chudým a vůči budoucím generacím. Dále jsem poznamenal, že pokud budeme považovat přírodu a na prvním místě lidské bytosti za plod čiré náhody či evolučního determinismu, vzniká riziko oslabení vědomí této odpovědnosti ve svědomí lidí.[3]Když naopak považujeme stvoření za Boží dar lidstvu, pomáhá nám to pochopit povolání a hodnotu člověka. Plni údivu pak můžeme zvolat se žalmistou: "Když se zahledím na tvá nebesa, dílo tvých prstů, na měsíc, na hvězdy, které jsi stvořil: Co je člověk, že na něho myslíš, co je smrtelník, že se o něho staráš?" (Žl 8,4-5). Kontemplace krásy stvoření je pohnutkou k tomu, abychom poznali lásku Stvořitele, tu Lásku, která "hýbe sluncem a dalšími hvězdami".[4]

3. Již před dvaceti lety papež Jan Pavel II. ve svém Poselství k oslavě Světového dne míru na téma Mír s Bohem Stvořitelem mír s celým stvořením obrátil naši pozornost ke vztahu, který my jakožto Boží tvorové máme mít k světu, jenž nás obklopuje. "V našich dnech – píše – zaznamenáváme rostoucí vědomí o tom, že světový mír je ohrožován […] také nedostatkem povinné úcty k přírodě." Dodal, že ekologické vědomí "se nemůže umrtvovat, ale naopak je třeba ho podporovat tak, aby se rozvíjelo a dozrávalo a nacházelo svůj patřičný výraz v konkrétních programech a iniciativách."[5] Už dříve se i jiní moji předchůdci zmiňovali o existujícím vztahu mezi člověkem a životním prostředím. Například v roce 1971 při příležitosti osmdesátého výročí encykliky Lva XIII. Rerum novarum Pavel VI. zdůraznil, že "neuváženým vykořisťováním přírody (lidé) riskují, že ji zničí a že se sami stanou obětí tohoto hanobení." A doplnil, že v tomto případě se nejen životní prostředí "stále zhoršuje (znečištění a odpadky, nové nemoci, absolutní ničivá síla); ani lidské společenství již člověk neovládá, a tak si může vytvořit pro zítřek životní podmínky, které pro něj budou naprosto nesnesitelné. Jde o rozsáhlý společenský problém, který se týká celé lidské rodiny."[6]

Ačkoli se církev varuje toho, aby vstupovala do 4. specifických odborných řešení, přesto se jakožto "odbornice na lidstvo" ze všech sil snaží upozorňovat na vztah mezi Stvořitelem, lidskou bytostí a stvořením. V roce 1990 hovořil Jan Pavel II o "ekologické krizi" a zdůraznil, že její povaha je převážně etická. Poukázal na "naléhavou morální potřebu nové solidarity."[7] Tato výzva je dnes ještě závažnější a tváří v tvář rostoucím projevům krize by od nás bylo nezodpovědné, kdybychom ji nevzali vážně. Copak můžeme být lhostejní k problémům vyplývajícím z takových jevů, jako jsou klimatické změny, proměna krajiny v poušť, snížení a ztráta produktivity rozsáhlých zemědělských oblastí, znečištění řek a podzemních vod, ztráta biologické rozmanitosti, nárůst extrémních přírodních jevů, odlesňování rovníkových a tropických oblastí? Můžeme snad přehlížet rostoucí fenomén tzv. "ekologických uprchlíků", totiž lidí, kteří jsou kvůli zhoršení životního prostředí nuceni opustit místo, kde žijí – často včetně svého majetku – aby se vydali do nebezpečí a neznáma násilného vysídlení? Cožpak můžeme nereagovat na skutečné nebo potenciální konflikty spojené s přístupem k přírodním zdrojům? Všechny tyto otázky mají hluboký dopad na uplatňování lidských práv, jako například práva na život, na výživu, na zdraví a na rozvoj.

Přesto je třeba vzít v úvahu, že ekonomickou krizi nelze 5. chápat odděleně od otázek, které s ní jsou spojené, protože úzce souvisí s vlastním pojetím rozvoje a s vizí člověka i jeho vztahů s ostatními lidmi a se stvořením. Je proto moudré provést hlubokou a prozíravou revizi rozvojového modelu, stejně jako uvažovat o smyslu ekonomiky a o jejích cílech, aby se napravily její dysfunkce a deformace. Tak to vyžaduje stav ekologického zdraví planety. Žádá si to také a především kulturní a morální krize člověka, jejíž příznaky se už po určitou dobu objevují ve všech částech světa.[8] Lidstvo potřebuje hlubokou kulturní obnovu; potřebuje znovuobjevit hodnoty, které utvářejí pevný základ, na němž se dá vytvářet lepší budoucnost pro všechny. Krizové situace, které nyní prožívá – ať jsou povahy ekonomické, potravinové, ekologické nebo sociální – jsou v podstatě i navzájem provázanými morálními krizemi. Zavazují nás k vytyčení nové cesty pro lidi. Vyzývají zvláště ke způsobu života ve znamení střídmosti a solidarity s novými pravidly a formami angažovanosti, které s důvěrou a odvahou staví na dosažených pozitivních zkušenostech a rozhodně odmítají negativní zkušenosti. Jedině tak se současná krize stane příležitostí k posouzení a novému programování.

6. Není snad pravdou, že na začátku toho, co v kosmickém smyslu nazýváme "přírodou", je "záměr lásky a pravdy"? "Svět není plodem žádné nutnosti, slepého osudu nebo náhody. […] Svět pochází ze svobodné vůle Boha, který chtěl, aby se tvorové podíleli na jeho bytí, na jeho moudrosti a na jeho dobrotě."[9] Kniha Genesis nám na prvních stránkách představuje moudrý projekt vesmíru, plodu Božího myšlení, na jehož vrcholu stojí muž a žena, kteří jsou stvořeni k obrazu a podobě Stvořitele, "aby naplnili zemi", "podmanili si ji" jako "správci" samotného Boha (srov. Gn 1,28). Harmonie mezi Stvořitelem, lidstvem a stvořením, kterou popisuje Písmo, byla narušena hříchem Adama a Evy, muže a ženy, kteří zatoužili zaujmout místo Boha a odmítli uznat, že jsou jeho tvory. V důsledku toho se porušil i úkol "podmanit si" zemi, "obdělávat a chránit ji" a mezi nimi a zbytkem stvoření vznikl konflikt (srov. Gn 3,17-19). Lidská bytost se nechala ovládnout sobectvím, ztratila smysl svého pověření od Boha a ve svém vztahu ke stvoření se začala chovat jako vykořisťovatel, který nad ním chce mít absolutní vládu. Avšak pravý význam počátečního Božího přikázání, jasně uvedeného v knize Genesis, nespočíval v pouhém udělení autority, ale spíše v povolání k zodpovědnosti. Antická moudrost konec konců uznávala, že příroda nám je k dispozici ne jako "hromada bezdůvodně roztroušených věcí",[10] ale až biblické Zjevení nám dalo pochopit, že příroda je dar Stvořitele, který do ní vložil vnitřní řád, aby z něj člověk mohl čerpat nezbytné poučení pro to, jak ji "obdělávat a chránit" (srov. Gn 2,15).[11] Vše, co existuje, patří Bohu, který to svěřil lidem, ale nikoli proto, aby s tím nakládali svévolně. Když se však člověk stává náhražkou Boha, místo aby plnil úlohu Božího spolupracovníka, působí nakonec vzpouru přírody, "která je jím více tyranizována než spravována."[12]Člověk tedy má povinnost vykonávat zodpovědnou vládu nad stvořením, chránit je a obdělávat.[13]

Musíme bohužel konstatovat, že mnoho lidí v různých zemích 7. a oblastech planety zakouší rostoucí obtíže kvůli zanedbávání nebo odmítání zodpovědné péče o životní prostředí ze strany mnohých. II. vatikánský koncil připomněl, že "Bůh určil zemi a všechno, co je na ní, k užívání všem lidem a národům."[14] Dědictví stvoření proto patří celému lidstvu. Avšak současné tempo jeho využívání uvádí ve vážné nebezpečí dosažitelnost některých přírodních zdrojů nejen pro současnou generaci, ale především pro generace budoucí.[15] Není tedy těžké konstatovat, že zhoršování stavu životního prostředí je často výsledkem nedostatku moudrých politických projektů anebo důsledkem sledování krátkozrakých ekonomických zájmů, které se bohužel proměňují v sérii hrozeb pro stvoření. Abychom zabránili takovémuto jevu, je také nezbytné, vycházíme-li ze skutečnosti, že "každé ekonomické rozhodnutí má proto morální důsledek",[16] aby hospodářská činnost více respektovala životní prostředí. Při využívání přírodních zdrojů je třeba se také starat o jejich ochranu a plánovat i její náklady – ekologické i sociální – a započítávat je jako neodmyslitelnou položku vlastních nákladů na hospodářskou činnost. Mezinárodnímu společenství i národním vládám přísluší dávat správné signály, aby se účinně zamezilo takovým způsobům využívání životního prostředí, které jsou pro něj škodlivé. Pro ochranu životního prostředí a pro zachování přírodních zdrojů a klimatu je na jedné straně třeba jednat s respektem k přesně stanoveným normám i z hlediska právního a ekonomického, na druhé straně pak brát v úvahu náležitou solidaritu s těmi, kdo žijí v chudších oblastech země, a s budoucími generacemi.

8. Potřeba dospět k čestné mezigenerační solidaritě se jeví jako naléhavá. Náklady spojené s využíváním společných přírodních zdrojů nemohou zatěžovat příští generace: "Jsme dědici toho, co nám odkázaly minulé generace, a máme užitek z práce svých současníků, jsme zavázáni všem, a proto nesmíme být lhostejní vůči těm, kdo přijdou po nás, aby rozšířili lidskou rodinu. Univerzální solidarita je tedy skutečností, z níž nám vzchází nejen dobrodiní, ale také povinnost. Jde o odpovědnost, kterou mají dnešní generace vůči budoucím, o odpovědnost, která přísluší také jednotlivým státům i mezinárodnímu společenství."[17] Využívání přírodních zdrojů by mělo být takové, že bezprostřední výhody nebudou mít negativní důsledky pro živé tvory, lidi i ostatní, současné i budoucí; že ochrana soukromého vlastnictví nebude překážkou pro všeobecné určení hmotných statků;[18] že působení člověka neohrozí úrodnost země pro dobro dneška i pro dobro zítřka. Kromě upřímné mezigenerační solidarity je třeba zdůraznit morální potřebu obnovení solidarity v rámci generace, zvláště ve vztazích mezi rozvojovými a vysoce průmyslovými zeměmi: "Mezinárodní společenství má neodkladný úkol najít institucionální způsoby, jak regulovat spotřebu neobnovitelných zdrojů, jež by zahrnovaly chudé země, aby se tak budoucnost plánovala společně s nimi."[19] Ekologická krize ukazuje potřebu solidarity, která by se promítala v prostoru a v čase. Je totiž důležité rozpoznat mezi příčinami současné ekologické krize historickou zodpovědnost průmyslových zemí. Méně vyvinuté země a zvláště rozvojové země však nejsou zbaveny své odpovědnosti ve vztahu ke stvoření, protože povinnost přijímat průběžně účinná ekologická opatření a postupy se týká všech. Snadněji by se to mohlo uskutečňovat, kdyby existovala méně zištná kalkulace při pomoci a předávání znalostí a čistších technologií.

9. Jedním z hlavních bodů, které musí mezinárodní společenství řešit, je bezpochyby otázka energetických zdrojů a stanovení společných a stálých strategií pro uspokojení energetických potřeb současné generace i generací budoucích. Proto je třeba, aby technicky vyspělé společnosti byly ochotné podporovat střídmější postoje, tím že budou zmenšovat spotřebu energie a zlepšovat podmínky využití energie. Zároveň je třeba podporovat výzkum a aplikaci energií s menším dopadem na životní prostředí a celosvětové "přerozdělování energetických zdrojů, aby k nim získaly přístup i země, které je postrádají."[20] Ekologická krize tedy poskytuje historickou příležitost k vypracování kolektivní odpovědi směřující k obrácení globálního rozvojového modelu směrem, který více respektuje stvoření a integrální lidský rozvoj a je inspirován hodnotami pravdy a lásky. Doufám proto v přijetí rozvojového modelu zaměřeného na lidskou bytost, na prosazování a sdílení obecného dobra, na zodpovědnost, na vědomí potřeby změny životního stylu a na obezřetnost, což je ctnost, která poukazuje na to, že dnešní skutky mají být vykonávané s výhledem na to, co se může stát zítra. [21]

Aby lidstvo vytvořilo trvalejší komplexní správu životního 10. prostředí a zdrojů planety, je každý člověk povolán, aby zapojil svou inteligenci v oblasti vědeckého a technického výzkumu a při aplikaci objevů, které z něj vyplývají. "Nová solidarita", kterou Jan Pavel II. předložil v Poselství k oslavě Světového dne míru 1990[22] a "globální solidarita", k níž jsem vyzýval v Poselství k oslavě Světového dne míru 2009,[23] se základními postoji při udávání směru práce na ochranu stvoření pomocí lépe koordinovaného systému zemských zdrojů na mezinárodní úrovni, a to především v okamžiku, kdy se stále zřetelněji ukazuje silný vzájemný vztah mezi bojem proti zhoršování stavu životního prostředí a bojem za prosazování integrálního lidského rozvoje. Jedná se o nutnou dynamiku, protože integrální "rozvoj člověka může existovat jedině spolu se solidárním rozvojem lidstva."[24] V dnešní době existuje mnoho vědeckých příležitostí a možných inovačních postupů, díky nimž se mohou předkládat uspokojující a harmonická řešení vztahu mezi člověkem a přírodou. Je například třeba podporovat výzkumy zaměřené na účinnější využití velké potenciality sluneční energie. Stejnou pozornost je třeba obrátit na vodu a globální hydrogeologický systém, otázku dnes již celoplanetární. Jeho cyklus má prvořadý význam pro život na zemi a kvůli klimatickým změnám existuje riziko silného ohrožení jeho stability. Je třeba také zkoumat vhodné strategie pro zemědělský rozvoj zaměřené na drobné pěstitele a jejich rodiny, stejně jako připravovat vhodnou politiku týkající se správy lesů, likvidace odpadů, aby se zhodnotilo existující vzájemné působení boje proti klimatickým změnám a boje proti chudobě. Jsou také potřeba velkorysé postupy na národních úrovních doplňované mezinárodním úsilím, které přináší znatelný prospěch ve střednědobém a dlouhodobém termínu. V zásadě je nutné opustit logiku pouhého konzumu, aby se mohly prosazovat formy zemědělské a průmyslové výroby, které respektují řád stvoření a uspokojují primární potřeby všech. Ekologickou otázkou se nelze zabývat jen kvůli zneklidňujícím vyhlídkám, které nám staví před oči ničení životního prostředí; motivací by mělo být především hledání autentické solidarity světového rozměru inspirované hodnotami lásky, spravedlnosti a obecného dobra. Ostatně, jak jsem již měl možnost připomenout, "technika proto nikdy není jenom technikou. Ukazuje člověka a jeho touhu po rozvoji, je výrazem úsilí lidského ducha o postupné překonávání materiálních omezení. Technika je v tomto ohledu součástí úkolu obdělávat a chránit zemi (srov. Gen 2,15), který Bůh svěřil člověku. Je tudíž třeba, aby technika sloužila k posilování spojení mezi člověkem a životním prostředím, spojení, které má být zrcadlem Boží stvořitelské lásky."[25]

Se stále větší zřejmostí se ukazuje, že téma zhoršování 11. stavu životního prostředí volá každého z nás k odpovědnosti za vlastní chování, za životní styl a současné převládající modely spotřeby a výroby, které jsou často z hlediska sociálního, ekologického a rovněž ekonomického neudržitelné. Nezbytná je také účinná změna mentality, která by všechny vedla k přijetí nových způsobů života, "v nichž by určujícími prvky při rozhodování o spotřebě, šetření a investicích bylo hledání pravdy, krásy a dobra a spojení s ostatními v zájmu společného růstu."[26] Výchova k vytváření míru má stále více vycházet z velkorysých rozhodnutí na osobní, rodinné, kolektivní i politické úrovni. Všichni jsme zodpovědní za ochranu stvoření a péči o ně. Tato odpovědnost nezná hranic. Podle principu subsidiarity je důležité, aby se každý zapojoval na úrovni, jež mu odpovídá, a pracoval na tom, aby překonal převahu osobních zájmů. Úloha vést k citlivosti a formovat náleží zvláště různým subjektům občanské společnosti a nevládním organizacím, které se odhodlaně a velkoryse zapojují do šíření ekologické odpovědnosti, jež by měla být stále více zakotvena v respektu vůči "ekologii člověka". Rovněž je třeba připomenout zodpovědnost sdělovacích prostředků v této oblasti, aby předkládaly pozitivní inspirativní vzory. Zabývat se životním prostředím vyžaduje široký a globální pohled na svět a společné a odpovědné úsilí, aby se přešlo od logiky orientované na nacionální egoistický zájem k pohledu, jenž by byl stále zaměřený na potřeby všech národů. Nemůžeme být lhostejní k tomu, co se děje okolo nás, protože úpadek v jakékoli části planety by měl dopad na všechny. Vztahy mezi osobami, společenskými skupinami a státy, jakož i vztahy mezi člověkem a životním prostředím, mají být ve znamení úcty a "lásky v pravdě". V takovémto širokém kontextu je velmi žádoucí, aby snahy mezinárodního společenství směřující k postupnému odzbrojování a ke světu bez jaderných zbraní, jejichž pouhá existence ohrožuje život planety i proces integrálního rozvoje současného i budoucího lidstva, byly účinné a měly odezvu.

12. Církev má odpovědnost za stvoření a ví, že ji musí uplatňovat i ve veřejné sféře, aby chránila zemi, vodu, vzduch a dary Stvořitele pro všechny, a především aby ochraňovala člověka před nebezpečím sebezničení. Zhoršování stavu přírody je úzce spjato s kulturou utvářející lidské soužití, a proto: "pokud je společností respektována 'ekologie člověka', pak z toho má prospěch i ekologie životního prostředí."[27]Od mladých lidí nelze žádat, aby respektovali životní prostředí, když jim rodina a společnost nepomáhá respektovat sebe samé. Kniha přírody je jediná a zahrnuje jak životní prostředí, tak osobní, rodinnou i společenskou etiku.[28] Povinnosti vůči životnímu prostředí vycházejí z povinností vůči osobě, chápané samostatně i ve vztahu k druhým. Rád proto povzbuzuji k výchově k ekologické odpovědnosti, která – jak jsem ukázal v encyklice Caritas in veritate – dodržuje autentickou "ekologii člověka" a s novým přesvědčením potvrzuje nedotknutelnost lidského života v každé jeho fázi a v každé situaci, důstojnost osoby a nenahraditelné poslání rodiny, kde se vychovává k lásce k bližnímu a k respektování přírody.[29] Je třeba hájit lidské dědictví společnosti. Toto dědictví má původ a je vepsáno do přirozeného morálního zákona, na němž spočívá úcta k lidské osobě i přírodě.

Konečně nelze opomenout velmi příznačnou skutečnost, že 13. totiž mnozí nacházejí pokoj a mír a cítí se být obnoveni a posíleni, když jsou v úzkém kontaktu s krásou a harmonií přírody. Existuje zde určitý druh vzájemnosti: když se staráme o stvoření, zjišťujeme, že se Bůh prostřednictvím stvoření stará o nás. Na druhé straně správné pojetí vztahu mezi člověkem a životním prostředím nevede k absolutizaci přírody ani k tomu, abychom ji považovali za důležitější než samotnou osobu. Pokud učitelský úřad církve vyslovuje určitou obavu z přístupu k životnímu prostředí inspirovanému ekologickým nebo biologickým exklusivismem, je to proto, že takové pojetí vylučuje ontologický a axiologický rozdíl mezi lidskou osobou a ostatními živými bytostmi. Tímto způsobem se fakticky eliminuje identita a vyšší postavení člověka a upřednostňuje se rovnostářský pohled na "důstojnost" všech živých bytostí. Tím se dává průchod novému panteismu s novopohanskými akcenty, podle nichž se spása člověka odvozuje ze samotné přírody chápané v čistě naturalistickém duchu. Církev však vyzývá k vyváženému nastolení otázky při respektování "gramatiky", kterou Stvořitel vložil do svého díla, když svěřil člověku úlohu strážce a zodpovědného správce stvoření, úlohu, kterou člověk jistě nesmí zneužívat, ale ani se jí nemůže zříkat. Konečně opačný postoj absolutizace techniky a lidské moci končí jako závažný útok nejen na přírodu, ale i na samotnou lidskou důstojnost.[30]

14. Chceš-li být tvůrcem míru, ochraňuj stvoření. Úsilí o mír ze strany všech lidí dobré vůle nepochybně usnadní společné uznání nevyhnutelného vztahu, který existuje mezi Bohem, lidskými bytostmi a celým stvořením. Křesťané k tomu ve světle božského Zjevení a v následování církevní tradice přinášejí svůj vlastní příspěvek. Uvažují o vesmíru a jeho divech ve světle Otcova stvořitelského a Kristova spásonosného díla, neboť On svou smrtí a zmrtvýchvstáním smířil s Bohem "všecko (tvorstvo) jak na nebi, tak na zemi" (Kol 1,20). Ukřižovaný a Zmrtvýchvstalý Kristus daroval lidstvu svého posvěcujícího Ducha, který vede běh dějin v očekávání dne, kdy Pánův slavný návrat nastolí "nová nebesa a novou zemi" (2 Petr 3,13), v nichž bude navždy přebývat spravedlnost a mír. Každý člověk má tedy povinnost chránit přirozené životní prostředí, aby se utvářel mírový svět. Je to naléhavá výzva, jíž máme čelit s obnoveným společným úsilím. Je to také vhodná příležitost, abychom novým generacím odevzdali vyhlídku lepší budoucnosti pro všechny. Kéž si toho jsou vědomi lidé odpovědní za národy i všichni lidé na všech úrovních, kterým leží na srdci osud lidstva: ochrana stvoření a uskutečňování míru jsou skutečnosti, které spolu úzce souvisejí! Proto vyzývám všechny věřící, aby se s vroucí modlitbou obrátili k Bohu, všemohoucímu Stvořiteli a milosrdnému Otci. Kéž všichni lidé ve svých srdcích slyší, přijímají a odpovídají na tuto naléhavou výzvu: Chceš-li být tvůrcem míru, ochraňuj stvoření.

Vatikán, 8. prosince 2009

BENEDICTUS PP. XVI


[1] Katechismus katolické církve (dále jen "KKC"), 198. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2001.

[2] Benedikt XVI. Poselství k oslavě Světového dne míru 1. ledna 2008 (8. prosince 2007), č. 7. ACTA ČBK 3 (2008). Praha: ČBK, 2008, s. 58.

[3]Srov. Benedikt XVI. Encyklika o integrálním lidském rozvoji v lásce a v pravdě Caritas in veritate (29. června 2009), č. 48. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2009, s. 63-64.

[4]Dante Alighieri, Božská komedie, Ráj, XXXIII, 145.

[5] Jan Pavel II. Mír s Bohem Stvořitelem. Mír s celým stvořením. Poselství k oslavě Světového dne míru 1. ledna 1990 (8. prosince 1989), č. 1.

[6] Pavel VI. Apoštolský list kardinálu Maurici Royovi, předsedovi Papežské komise Iustitia at pax, k 80. výročí Rerum novarum Octogesima adveniens (14. května 1971), č. 21. Sociální encykliky (1891-1991). Praha: Zvon, 1996, s. 278.

[7] Poselství k oslavě Světového dne míru, č. 10, op. cit.

[8]Srov. Benedikt XVI. Caritas in veritate, č. 32.

[9]KKC, 295.

[10]Heracleitos z Efesu (asi 535 př. Kr. – asi 475 př. Kr.), Fragment 22B124, in H. Diels-W. Kranz, Die Fragmente der Vorsokratiker, Weidmann, Berlin 19526.

[11] Srov. Benedikt XVI. Caritas in veritate, č. 48.

[12] Jan Pavel II. Encyklika ke 100. výročí encykliky Rerum novarum Centesimus annus (1. května 1991), č. 37. Sociální encykliky (1891-1991). Praha: Zvon, 1996, s. 452.

[13] Srov. Benedikt XVI. Caritas in veritate, č. 50.

[14] II. vatikánský koncil. Pastorální konstituce o církvi v dnešním světě Gaudium et spes (7. prosince 1965), č. 69. Dokumenty II. vatikánského koncilu. Praha: Zvon, 1995.

[15]Srov. Jan Pavel II. Encyklika o starosti církve o sociální otázky Sollicitudo rei socialis (30. prosince 1987), č. 34. Sociální encykliky (1891-1991). Praha: Zvon, 1996, s. 388-389.

[16] Benedikt XVI. Caritas in veritate, č. 37.

[17] Papežská rada pro spravedlnost a mír. Kompendium sociální nauky církve, č. 467. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2007; srov. Pavel VI. Encyklika o rozvoji národů Populorum progressio (26. března 1967), č. 17. Sociální encykliky (1891-1991). Praha: Zvon, 1996, s. 234-235.

[18] Srov. Jan pavel II. Centesimus annus, č. 30-31.43, s. 444-445. 457-458.

[19] Benedikt XVI. Caritas in veritate, č. 49.

[20] Tamtéž.

[21]Srov. sv. Tomáš Akvinský. S. Th., II-II, q. 49, 5.

[22]Srov. č. 9.

[23]Srov. Benedikt XVI. Poselství k oslavě Světového dne míru 1. ledna 2009 (8. prosince 2008), č. 8. ACTA ČBK 4 (2009). Praha: ČBK, 2009, s. 19.

[24]Pavel VI. Populorum progressio, č. 43, s. 244.

[25] Benedikt XVI. Caritas in veritate, č. 69, s. 88.

[26] Jan Pavel II. Centesimus annus, č. 36, s. 451.

[27] Benedikt XVI. Caritas in veritate, č. 51, s. 68.

[28] Srov. tamtéž, č. 15.51.

[29] Srov. tamtéž, 28.51.61; Jan Pavel II. Centesimus annus, č. 38.39, s. 452-454.

[30] Srov. Benedikt XVI. Caritas in veritate, č. 70.

středa 30. prosince 2009

Tříkrálový koncert 2010 v přímém přenosu

 

Tříkrálový koncert se uskuteční v neděli 3.1.2010 v 16.00 hodin na Hudební scéně Městského Divadla v Brně (Lidická ulice) jako poděkování Charity Česká republika všem, kteří se podílejí na Tříkrálové sbírce.

Brno: Tříkrálová sbírka je celonárodní veřejnou sbírkou pořádanou na podporu stovek sociálních a humanitárních projektů Charity ČR. V celé republice vyjde do ulic koledovat několik desítek tisíc dobrovolníků, kteří budou přijímat příspěvky na potřebné. Tříkrálový koncert je tak poděkováním Charity ČR koledníkům i všem lidem dobré vůle, kteří přispívají na charitní dílo.

Na koncertě vystoupí Marie Rottrová, slovenská slavice Misha, loňský objev roku Marek Ztracený, finalistka letošní Česko-slovenské superstar Monika Bagárová, mistři světa ve streetdance Beat up, autor zpěvníkových hitů Bob Fliedr s dětským sborem Bobci.

Moderování se zhostí Martina Kociánová a Jan Čenský. Koncert bude v přímém přenosu vysílat Česká televize (ČT 1).

Další informace: www.dchbrno.caritas.cz, www.trikralovasbirka.cz

Datum konání: 3.1.2010 16:00

středa 23. prosince 2009

Vánoční krize

Krize je špatná věc, nicméně pro Vánoce je krize požehnáním. Pokud je tedy pravda, že si lidé kvůli krizi méně půjčují a méně nakupují. Konzum a vánoce totiž nejdou dohromady.

Autor:
Ivan Hoffman


A nic na tom nemění, že zrovna o vánocích mají paradoxně obchodníci největší žně. Nákup vánočních dárků se považuje za způsob jak potěšit blízké. Jenomže po vánočním rozbalování se ukáže, že radost z obdarovávání trvá krátce. Tím spíše, jedná-li se o radost z darů pořízených na dluh a vánoce bude třeba splatit, aby smutně neskončily exekucí.
Podstata vánoc je samozřejmě duchovní a nejlepším darem je zahrnout blízké láskou. Přestože to ale dobře víme, stejně vyrážíme rok co rok na nákupy. Možná pro jistotu, neboť si nejsme úplně jisti, zda duchovno preferují i naši blízcí. Kdybychom jim nic nekoupili, třeba by si řekli, že je nemáme rádi! Nejspíše se takto vzájemně držíme v konzumní pasti, ze které proto není úniku. Omezíme-li teď s odvoláním na krizi množství a cenu darů, příjemně nás překvapí, že atmosféra štědrého večera tím neutrpí. Spíše naopak.
Úvahy o vhodnosti omezit vánoční nákupní hysterie neradi slyší ekonomové, kteří vyhlížejí Ježíška jako pomocníka v boji s recesí. Mají za to, že zvýšená vánoční spotřeba domácností nastartuje ekonomický růst. Bude-li se prodávat, umožní to výrobu, výroba zvýší zaměstnanost, vydělá se, aby bylo za co nakupovat a tak dokola. Jenomže máme od svatého dítěte z Betléma chtít, aby ekonomům a politikům pomáhal s prodejem všelijakých krámů? Nestačí, že přichází na svět, aby zachraňoval naše pochroumané duše? Není chytřejší chtít Vánoce tiché, klidné, šťastné a veselé a proto raději skromné, chudé, než bohaté na zabalené věci?

úterý 22. prosince 2009

Vánoce s televizí Noe | TV NOE

 

Vybíráme to nejzajímavější z letošní nabídky vánočního vysílání televize Noe.

24. 12. čtvrtek – ŠTĚDRÝ DEN

8.10 Ježíš – Kreslený příběh o Pánu Ježíši.

10.50 Malý princ - Animovaná verze moudrého příběhu spisovatele Antoina de Saint-Exupéryho.

12.05 Mohelnický betlém - Dokumentární snímek o mohelnické raritě.

15.20 Čaro múdrosti a lásky – Pohádka o dvou princeznách - sestrách, z nichž jedna byla krásná a povrchní a druhá méně pěkná, ale moudrá, a zachránila království před hladomorem.

18.25 Malý pastierik - Veselý příběh malého pastýře chlapce Joela, který na betlémských stráních spolu so svou rodinou prožívá zázrak prvních Vánoc.

20.00 Vánoce v Římě – Návštěva hlavního města Itálie, Říma, v době vánočních svátků.

20.35 Narodil se Kristus Pán - Vánoční meditace Miloslava kardinála Vlka nad Třebechovickým betlémem.

21.55 Půlnoční mše svatá z Baziliky sv. Petra v Římě - Přímý přenos půlnoční mše svaté z Baziliky sv. Petra v Římě. Spolu s přítomnými kardinály celebruje Benedikt XVI.

25. 12. pátek – BOŽÍ HOD VÁNOČNÍ

7.20 Bůh v Číně - Jak se čínská vláda vypořádává se zájmem občanů o obnovu náboženství?

10.00    Mše svatá – Přímý přenos z kostela sv. Josefa (Don Bosko) v Ostravě.

11.55    Urbi et Orbi - Tradiční pozdrav hlavy římskokatolické církve městu Římu a celému světu.

12.40    Vianočná záhada – Pohádkový příběh pro děti. Klub pátračů řeší záhadu ztrácejících se postaviček v betlému.

16.50    Benedikt XVI.: Dobrodružství pravdy - Životopisný dokument Benedikta XVI. zachycující celý jeho život.

18.05    Vánoční koncert Václava Hudečka 2008- Záznam Vánočního koncertu Václava Hudečka s komorním orchestrem Barocco Sempre Giovanne.

20.00 Čekání - Hraný libanonský film s biblickým tématem o osobě starozákonního proroka, stařičkého Simeona.

23.00 Jesličky sv. Františka - Kristovo narození v představách skladatele Pavla Helebranda.

26. 12. sobota – SVÁTEK SV. ŠTĚPÁNA

7.45 Pro vita mundi: kardinál Miloslav Vlk - „Aby všichni jedno byli .“ Hostem pořadu pražský arcibiskup a primas český kardinál Miloslav Vlk.

8.55      Otec Pio - Animovaný film Páter Pio je příběhem prostého a přitom velkého člověka.

12.15 Štvrtá hlava draka - Pohádka o dvou bratrech - dvojčatech, kteří jsou k nerozeznání podobní,  ale duše mají různé. Zatímco Pavla z otcova dědictví zajímá jen mněšec plný peněz, Petr si vybere starý meč - symbol cti svého rodu.

14.55 Rok dvou papežů - Rok 2005 znamenal pro katolickou církev velkou změnu. Odešel všemi milovaný Jan Pavel II.. Kardinálové na jeho místo zvolili Josepha Ratzingera.  Dokument zachycující vývoj události v Římě v roce 2005.

15.50 Labutí sen o duši - Pohybové představení na motivy hudby Petra Iljiče Čajkovského. Mezi účinkujícími převažují děti a mládež s pohybovým postižením.

18.50 Červené čižmičky – Pohádkový příběh samotáře Hanse.

20.00 Ztracen v oblacích - Americké drama ze 2. světové války vypráví osudový příběh Claire Kellyové, jejíž manžel, pilot vojenského bombardéru, byl sestřelen nad Evropou a je prohlášen za mrtvého. Zoufalá žena se snaží vyrovnat s manželovou smrtí, jíž nechce uvěřit.

22.10    Setkání s otcem kardinálem Tomáškem – unikátní dokument.

27. 12. neděle – SVÁTEK SVATÉ RODINY

6.25      Nedělní čtení - Zamyšlení nad nedělním Božím slovem.

10.00    Mše svatá ze Slovenska - Svátek Svaté Rodiny bude patřit bohoslužbě ze Slovenska, z kostela sv. Jakuba v Trnavě.

12.20    Vánoční vzkazy - Potěšte v tento den své milé, přátele a známé vzkazem či novoročním přáním přes televizní obrazovku.

14.05    Být s naším lidem - O náboženství, které je hluboce zakořeněno v životě obyvatel Bolívie. Dominikánské sestry hlasatelky v Duchu Svatém.

14.20    Popelka NazaretskáZáznam hudebně-dramatického pásma v tvůrčím a velmi působivém zpracování studenty církvevní školy sv. Anežky v Odrách.

17.45    Bílý medvědí král - Podaří se zlé čarodějnici zmařit svatbu princezny a prince nebo bude její kletba zlomena?

20.05    Octava Dies - Týdenní zpravodajský souhrn dění ve Vatikánu a církevní pohled na dění ve světě.

20.45 Dvanáctiletý Ježíš v chrámu - Hraný libanonský film z biblickým dějem.

28. 12. pondělí

6.45      V posteli Pod nebesy (9. díl) - Magazín nejen pro teenagery. Nová řada oblíbeného pořadu pro dívky.

11.35    Noekreace aneb vandrováníMáte rádi zeměpis, krásy přírody, měst, států a jejich architektury? Poznávejte a soutěžte o pěkné ceny.

12.05    Hradišťan s Jiřím Pavlicou a Czech VirtuoziZáznam společného hudebního vystoupení z katedrály sv. Petra a Pavla v Brně.

17.00    NOEparáda (finále) - Vyhlášení finálového kola křesťanské hitparády.

17.25    V ten vánoční čas aneb Permoník a betlémy na ostravském hradě - Pásmo vyprávění a koled.

19.25    Světlo pro Evropu – bilancujeme - V osmém vydání magazínu Světlo pro Evropu nás čeká rozhovor Zuzany Roithové se slovenským europoslancem Miroslavom Mikulášikom a s bývalým komisařem Jánom Figeľom.

20.05    Harfa Noemova III. - Poznejte taje klasické hudby a soutěžte o pěkné ceny.

29. 12. úterý

9.15      Byl jsem ve vězení a přišli jste za mnou - Práce katolické církve v bolivijských vězeních.

11.25    Noeland - studiové městečko, kde děti dovádějí, hrají si a poznávají nová dobrodružství.

15.10    Betlém Španělská kaple v Novém Jičíně - Dokument o historii a fungování pohyblivých jesliček ve Španělské kapli v Novém Jičíně.

16.50    Matka Tereza – Celovečerní animovaný film.

19.05    Vánoční vzkazy - Potěšte své milé, přátele a známé vzkazem či novoročním přáním přes televizní obrazovku.

20.05    Pius XII. a holocaust - Dokument o vyhlazování Židů za Druhé světové války a o tom, co katolická církev mohla udělat a udělala.

20.35    Vánoční koncert Václava Hudečka 2009 – Záznam letošního vystoupení v kostele sv. Václava v Ostravě.

23.50    Vianoce v Tierchovej - Návštěva  tohoto místa v době vánočních svátků.

30. 12. středa

12.05 Hornická dechovka - Známé i neznámé hornické melodie v podání dechovky.

13.35 12 podmínek k dědictví - Jason se domníval, že jeho dědictvím bude spousta peněz. Leč dostalo se mu obrovského překvapení... Film USA, 2006.

16.10 Znojmo ve spirále času - Obrazové zamyšlení nad dějinami a přítomností královského města Znojmo.

20.05 Kapka v moři - O příchodu katolických misionářů a ekonomické pomoci ke zmírňování chudoby v Brazílii.

21.00 U nás aneb od cimbálu o lidové kultuře - Cyklus zajímavých filmových materiálů s folklorní tematikou.

31. čtvrtek - SILVESTR

6.35 Silvestr na přání diváků – Pořady na přání diváků televize Noe.

17.55  První nešpory ze Slavnosti Panny Marie Bohorodičky – Přímý přenos.

19.45 Silvestrovská NOESHOW – Pohodový silvestrovský večer na televizi Noe.

1. 1. 2010 pátek – NOVÝ ROK – SVÁTEK MATKY BOŽÍ PANNY MARIE

6.25 Řezbář z Guinesovy knihy - Dokument o řezbáři Jiřím Halouzkovi z Jiříkova u Rýmařova a jeho tvůrčí činnosti.

7.45 Sněhurka - Pohádka na tradiční námět bratří Grimmů.

9.20 Vánoční duchovní písně z kancionálu Kaple královské - Sebrané koledy a jiné duchovní vánoční písně do kancionálu Kaple královské v Rovensku pod Troskami.
10.00 Mše svatá ze slavnosti Panny Marie Matky Boží z Říma

11.50 Polední modlitba se Svatým otcem Benediktem XVI. - Svatý otec se společně s místními věřícími, poutníky a turisty, modlí polední modlitbu.
16.10 Monsignor František Hrůza - Filmový medailon o padesátiletém působení Monsignora Františka Hrůzy ve farnosti Měřín.
17.10 Písničky se zlatou patinou - Známé i neznámé melodie v podání dechovky.
20.10 Jules Massenet: Máří Magdaléna – Záznam vystoupení duchovní hudby v chrámu Panny Marie Sněžné v Olomouci 2009.

pondělí 21. prosince 2009

Benedikt XVI. bilancoval návštěvu v České republice

Vatikán. Dnes dopoledne se v Klementinském sále apoštolského paláce konalo tradiční předvánoční setkání Svatého otce se členy římské kurie a představenými governatorátu městského státu Vatikán. Je to příležitost ke vzájemné výměně vánočních blahopřání, při které Petrův nástupce obvykle bilancuje uplynulý rok své pastorační služby. Hlavními událostmi tohoto roku byly jeho tři zahraniční apoštolské cesty - na africký kontinent, do Svaté země a do České republiky, dále zasedání biskupské synody o Africe, závěr Roku sv. Pavla a zahájení Roku kněží.

Na závěr se Benedikt XVI. vrátil ke své zatím poslední zahraniční cestě, kterou uskutečnil koncem září v naší vlasti. Tuto část vám přinášíme v plném znění:

Chtěl bych na závěr vyjádřit svou vděčnost a radost ze své cesty do České republiky. Byl jsem před ní neustále upozorňován na to, že jde o zemi s agnostickou a ateistickou většinou, kde křesťané tvoří už jen menšinu. O to radostnější bylo překvapení, když jsem zjistil, že jsem všude obklopen velkou srdečností a přátelstvím; že velké liturgie byly slaveny v radostné atmosféře víry; že v kulturním a univerzitním prostředí vzbudila moje slova živý zájem; že mi státní představitelé prokazovali velkou úctu a učinili všechno, aby přispěli ke zdaru této návštěvy. Rád bych řekl něco i o kráse této země a o velkolepých svědectvích křesťanské kultury, která tuto krásu přivádějí k dokonalosti. Považuji však za důležité především to, že i lidé, kteří se považují za agnostiky nebo ateisty, nám jakožto věřícím mají ležet na srdci. Když mluvíme o nové evangelizaci, možná to v těchto lidech vzbuzuje obavy. Nechtějí sami sebe považovat za misijní objekty, ani se zříkat své svobody myšlení a vůle. Otázka po Bohu se však přesto týká i jich, třebaže nemohou věřit v konkrétní povahu jeho zájmu o nás. V Paříži jsem mluvil o hledání Boha jako o základním motivu zrodu západního mnišství, z něhož vznikla západní kultura. Jako první krok evangelizace musíme vzbudit toto hledání; musíme se starat o to, aby člověk neodstavil stranou otázku po Bohu jakožto podstatnou otázku svojí existence. Dělat si starost s tím, aby přijal tuto otázku i nostalgii, kterou v sobě tato otázka skrývá. Přicházejí mi na mysl slova, která Ježíš citoval z proroka Izaiáše, že totiž chrám by měl být domem modlitby pro všechny národy (srov. Iz 56,7; Mk 11,17). Měl na mysli takzvané nádvoří pohanů, které vyklidil od vedlejších záležitostí, aby bylo svobodným prostorem pro národy, kteří se chtěli modlit k jedinému Bohu, třebaže nemohli mít podíl na tajemství, kterému sloužil vnitřek chrámu. Prostor modlitby pro všechny národy byl zamýšlen pro lidi, kteří znají Boha, takříkajíc jenom zdálky; kteří nejsou spokojeni se svými bůžky, rity a mýty; kteří touží po někom Ryzím a Velkém, třebaže pro ně Bůh zůstává „neznámým Bohem“ (srov. Sk 17,23). Měli mít možnost modlit se k neznámému Bohu a mít tak přesto vztah k pravému Bohu, třebaže uprostřed temnot různého druhu. Myslím si, že církev by měla i dnes otevřít jakýsi druh „nádvoří pohanů“, kde se lidé mohou určitým způsobem napojit na Boha, aniž by ho znali a dříve než by nalezli přístup k jeho tajemství, kterému slouží vnitřní život církve. K dialogu s náboženstvími je třeba dnes přiřadit především dialog s těmi, pro které je náboženství něčím cizím, pro které je Bůh neznámý, ale kteří by přesto nechtěli zůstat jednoduše bez Boha, nýbrž přiblížit se mu alespoň jako Neznámému.

Poselství papeže Benedikta XVI. ke Světovému dni nemocných 2010

11. února 2010

Drazí bratři a sestry!

Následujícího 11. února, o liturgické památce Panny Marie Lurdské, se bude ve vatikánské bazilice slavit XVIII. Světový den nemocných. Šťastná okolnost shody s 25. výročím založení Papežské rady pro pastoraci zdravotníků je dalším důvodem k poděkování Bohu za cestu, kterou dosud vykonala v oblasti zdravotnické pastýřské péče. Ze srdce si přeji, aby toto výročí bylo příležitostí pro ještě obětavější apoštolské nasazení ve službě nemocným a těm, kdo se o ně starají.

Světovým dnem nemocných chce církev vzbudit niternou citlivost církevního společenství pro důležitost pastýřské služby na širokém poli zdraví. Je to služba, která je integrální součástí jejího poslání, protože se zařazuje do linie samotného Kristova spasitelného poslání. On, božský Lékař, "všude procházel, prokazoval dobrodiní, a protože Bůh byl s ním, uzdravoval všechny, které opanoval ďábel" (Sk 10,38). Z tajemství jeho umučení, smrti a zmrtvýchvstání čerpá lidské utrpení smysl a plnost světla. V apoštolském listě Salvifici doloris o tom přináší Boží služebník Jan Pavel II. poučná slova: "Lidské utrpení dosáhlo v Kristových mukách svého vrcholu. Zároveň však vstoupilo do nové dimenze a nového řádu věcí: je spojeno s láskou, [...] s láskou, která plodí dobro, vytváří je utrpením dokonce ze zla, tak jako nejvyšší dobro vykoupení světa vzešlo a stále vychází z Kristova kříže. Kristův kříž se stal pramenem, z jehož nitra potečou proudy živé vody."[1]

Při poslední večeři, před svým návratem k Otci, se Pán Ježíš sklonil, aby umýval apoštolům nohy a tak předznamenal nejvyšší skutek lásky na kříži. Tímto gestem vyzval své učedníky, aby vstoupili do obdobné logiky lásky, která se dává zvláště nejmenším a nejpotřebnějším (srov. Jan 13,12-17). Každý křesťan je volán k tomu, aby, následováním jeho příkladu v různých a stále nových souvislostech, znovu prožíval podobenství o milosrdném Samaritánovi, který šel okolo člověka, jehož zanechali lupiči polomrtvého na okraji cesty, "viděl ho a bylo mu ho líto. Přistoupil k němu, nalil mu do ran oleje a vína, obvázal je, vsadil ho na svého soumara, dopravil do hostince a staral se o něho. Druhého dne vytáhl dva denáry a dal je hostinskému se slovy: 'Starej se o něho, a co vynaložíš navíc, já ti doplatím, až se budu vracet'" (Lk 10,33-35).

V závěru podobenství Ježíš říká: "Jdi a stejně jednej i ty" (Lk 10,37). Těmito slovy se obrací i na nás. Vyzývá nás, abychom se skláněli k tělesným i duchovním ranám mnoha našich bratří a sester, s nimiž se setkáváme na ulicích světa; pomáhá nám pochopit, že díky Boží milosti přijímané a prožívané v každodenním životě se zkušenost nemoci a utrpení může stávat školou naděje. Skutečně platí, jak jsem řekl v encyklice Spe salvi, že "člověka totiž nevyléčí to, že se utrpení vyhne, že před bolestí uteče. V přijatém trápení naopak vyzrává, spojen s Kristem, který také trpěl, podpírán nekonečnou láskou".[2]

Už II. vatikánský koncil připomínal církvi důležitost jejího úkolu brát si na starost lidské utrpení. V dogmatické konstituci Lumen gentium čteme: "Otec poslal Krista 'hlásat radostnou zvěst chudým […] uzdravit zkroušená srdce' (Lk 4, 18), 'hledat a zachránit, co zahynulo' (Lk 19, 10). Podobně církev zahrnuje láskou všechny postižené lidskou slabostí, dokonce v chudých a trpících vidí obraz svého chudého a trpícího zakladatele. Snaží se zmírnit jejich bídu a chce v nich sloužit Kristu."[3] Humanitární a duchovní činnost církevního společenství pro nemocné a trpící se během století vyjadřovala mnoha formami a zdravotnickými strukturami rovněž s charakterem institucí. Chtěl bych připomenout ty, které jsou řízeny přímo diecézemi, i ty, které se narodily díky velkorysosti různých řeholních institutů. Jedná se o cenné "dědictví", které odpovídá skutečnosti, že "láska potřebuje také organizaci jakožto předpoklad uspořádané komunitní služby".[4] Vytvoření Papežské rady pro pastoraci zdravotníků před dvaceti pěti lety je součástí starostlivosti věnované v církvi světu zdraví. S velkou naléhavostí musím ještě dodat, že v tomto historicko-kulturním okamžiku se ukazuje potřeba, aby církev byla niterným a pozorným způsobem přítomná u nemocných jakož i ve společnosti, kde má být schopna účinně předávat evangelní hodnoty pro ochranu lidského života ve všech jeho fázích, od početí až po přirozený konec.

Chtěl bych zde navázat na Poselství k chudým, nemocným a ke všem, kteří trpí, jímž se koncilní otcové obrátili k světu na závěr II. vatikánského koncilu: "Vy všichni, kteří cítíte velkou tíhu kříže, [...] vy, kteří pláčete [...] vy, neznámí trpící, naberte odvahu; vy jste upřednostňovaní v nebeském království, v království naděje, štěstí a života; jste bratry trpícího Krista a budete-li chtít, vy s ním spasíte svět!"[5] Ze srdce děkuji lidem, kteří každý den "konají službu u nemocných a trpících" a zastávají ji tak, aby "apoštolát Božího milosrdenství, jemuž se věnují, stále lépe odpovídal novým požadavkům".[6]

V letošním Roce kněží věnuji zvláštní myšlenku vám, drazí kněží, kteří jste "služebníky nemocných" a znamením i nástrojem Kristova soucitu, jenž má dospět ke každému člověku poznamenanému utrpením. Vyzývám vás, drazí duchovní, abyste se nešetřili při vaší péči a při dávání útěchy. Čas strávený vedle toho, kdo má zkoušku, se ukazuje jako plodný na milost pro všechny jiné oblasti pastorace. Nakonec se obracím na vás, drazí nemocní, a prosím vás, abyste se modlili a obětovali svá utrpení za kněze, aby zůstávali věrní svému povolání, a jejich služba, aby byla bohatá na duchovní plody ku prospěchu celé církve.

S těmito pocity vyprošuji nemocným i těm, kdo se o ně starají, mateřskou ochranu Panny Marie, Salus infirmorum, a všem ze srdce uděluji své apoštolské požehnání.

Vatikán 22.11.2009, slavnost Ježíše Krista Krále.

BENEDICTUS PP. XVI


[1] Jan Pavel II. Apoštolský list o křesťanském smyslu lidského utrpení Salvifici doloris (11. února 1984), č. 18. Praha: Zvon, 1995, s. 28.

[2] Benedikt XVI. Encyklika o křesťanské naději Spe salvi (30. listopadu 2007), č. 37. Praha: Paulínky-ČBK, 2008.

[3] II. vatikánský koncil. Věroučná konstituce o církvi Lumen gentium (21. listopadu 1964), č. 8. Dokumenty II. vatikánského koncilu. Praha: Zvon, 1995.

[4] Benedikt XVI. Encyklika o křesťanské lásce Deus caritas est (25. prosince 2005), č. 20. Praha: Paulínky-ČBK, 2006.

[5] Ench. Vat., I, č. 523*, s. 313.

[6] Jan Pavel II. Apoštolská konstituce o římské kurii Pastor Bonus (28. června 1988), čl. 152.

sobota 19. prosince 2009

Děti ČCE | Bohoslužby pro děti | Divadlo | Vánoce

Na internetu jsem náhodou objevil spoustu vánočních scének. Třeba se někomu budou hodit. 

Děti ČCE | Bohoslužby pro děti | Divadlo | Vánoce

pátek 18. prosince 2009

Vánoční náboženské pořady Českého rozhlasu od 19. do 27.12.2009

Od 19. do 27.12. vysílá Český rozhlas Křesťanský týdeník, Doteky víry, Dobrou vůli, vánoční bohoslužby, Ranní Slovo, Svatováclavskou tradici v českých zemích, Rok krize, rok naděje, Hovory o víře, Slovo na neděli, B 21 – Bible pro 21. století, Kořeny a další pořady.

Praha: Přehled pořadů s převážně vánoční tematikou:

ČRo 1 – Radiožurnál

Křesťanský týdeník (sobota 19.12. 9.00-10.00 hodin)

Rozhovory, reportáže a aktuality nejen z křesťanského světa

Následující příspěvky: Jakub Jan Ryba; Církve v dnešní společnosti; Náboženská svoboda pouze pro třetinu lidstva; Betlémy v Bratislavě; CD papeže Benedikta XVI.; Znovuzrozené kostely – Údrč

Připravila Redakce náboženského vysílání.

Sobotní Doteky víry (19.12. 21.05-22.00 hodin)

Hostem Evy Hůlkové v Dotecích víry je Pavel Černý, varhanní koncertní mistr a regenschori v kostele sv. Ludmily v Praze na Vinohradech. Vánoce jsou pro něj, jako pro všechny varhaníky, i pracovním časem. Koncertuje a hraje pro lidi v kostelech, spoluvytváří neopakovatelnou atmosféru českých Vánoc. Ve dnech vánočních svátků pracuje prakticky nepřetržitě, přesto i on zažívá zvláštní chvíle, které jsou těžko popsatelné. 

Nedělní Doteky víry (20.12. 21.05-22.00 hodin)

Následující příspěvky: O Vánocích s Pavlem Černým; Panna Maria hledá nocleh – advent v Nových Hradech; Noemova archa – seriál Karla Vepřeka

Výzvy přítomnosti: Co přinesl lidstvu Spasitel narozený na úsvitu věků? Z hmotných věcí – vůbec nic! Přináší ale vnitřní pokoj, zhodnocení každé myšlenky, každého slova, každého skutku. A nabízí velké usmíření člověka sama se sebou, s druhými lidmi a s Bohem – to říká P. Miloslav Fiala, který působí v kostele Nejsvětějšího Srdce Páně na Vinohradech.

Křesťanský týdeník  (sobota 26.12. 9.00-10.00 hodin)

Rozhovory, reportáže a aktuality nejen z křesťanského světa

Následující příspěvky: Humor při překladu Bible; Vánoce; Svatý Štěpán; Proč se slaví svátky?; Znovuzrozené kostely – Ostrovec

Připravila Redakce náboženského vysílání.

Sobotní Doteky víry  (sobota 26.12. 21.05-22.00 hodin)

Hostem Evy Hůlkové v Dotecích víry je kardinál Miloslav Vlk. Jak prožívá tyto svátky, kdy se zároveň loučí s úřadem pražského arcibiskupa a primase českého? A co dale vlastně plánuje muž tak mimořádně aktivní? Jak se mu změní život, když jeho dny nebudou určovat minutovníky a program nabitý od rána do večera? Vstupuje do této životní etapy s klidem v duši?

Nedělní Doteky víry (neděle 27.12. 21.05-22.00 hodin)

V tento den se pořad nevysílá.

ČRo 2 – Praha

Dobrá vůle  (sobota 19.12. 17.30-18.00 hodin)

O lidech s upřímnou snahou učinit svět lepším

Strejda bosenským dětem

Goranka Oljača představí Jiřího Kýhoce, který se v době balkánské války v severních Čechách ujal uprchlických rodin. V listopadu roku 1992 přijela na pozvání Československého červeného kříže do Horního Jiřetína skupina matek a dětí z Bosny a Hercegoviny původně na pětačtyřicetidenní zotavenou. Mezi nimi je i autorka pořadu Goranka Oljača. Do obklíčeného Sarajeva se však už vrátit nemohly, a tak se z hostů stali uprchlíci.

Dramaturgie Lenka Svobodová, režie Yvona Žertová

Bohoslužba (neděle 20.12. 9.00-10.00 hodin)

Přímý přenos bohoslužby Církve římskokatolické z kostela sv. Jana Nepomuckého v Plzni, celebruje Mons. František Radovský, biskup plzeňský.

Půlnoční bohoslužba (čtvrtek 24.12. 24.00-1.15 hodin)

Přímý přenos půlnoční bohoslužby Církve československé husitské z chrámu sv. Mikuláše na pražském Staroměstském náměstí s farářem Lumírem Čmerdou.

V průběhu bohoslužby zaznějí části České mše vánoční Jakuba Jana Ryby v provedení chrámového sboru Resonance pod vedením pastorační asistentky Mgr. Míly Pospíšilové, na varhany hraje místní varhaník Bohumír Rabas. Dále účinkují hudebníci z Národního divadla a Státní opery Praha; sopránové a altové sólo zazpívají členky Resonance Jana Chudobová a Markéta Měřínská, basové a tenorové sólo Tomáš Bartůněk a Jindřich Nečesaný, oba ze Státní opery Praha.

Bohoslužba (pátek 25.12. 9.00-10.00 hodin)

Přímý přenos sváteční bohoslužby Českobratrské církve evangelické z Brna-Židenic, káže farář Pavel Kašpar.

Bohoslužba (sobota 26.12. 9.00-10.00 hodin)

Přímý přenos bohoslužby Církve římskokatolické z kostela Nejsvětějšího Srdce Páně v Praze na Vinohradech, celebruje P. Jiří Slabý.

Dobrá vůle (sobota 26.12. 16.05-16.35 hodin)

O lidech s upřímnou snahou učinit svět lepším

Konečných nekonečno

Jako každou sobotu, také i ve sváteční den 26. prosince, nás čeká cyklus Dobrá vůle – ovšem mimořádně pět minut po čtvrté odpoledne. V příběhu nazvaném Konečných nekonečno se společně s Alenou Konečnou z Domanína vydáme na složitou cestu lásky – lásky k dítěti, které je v našich očích a v našem srdci jiné. Asi každý z nás na počátku láskyplného vztahu promítáme do svého dítěte, zdravého či nemocného, často spíše naše přání a představy o něm.

Až časem, v průběhu pravého zrání rodičovské lásky, jsme schopni vnímat a přijímat dítě takové jaké je, ne pro jeho vzhled či milé chování, ale protože je jedinečnou osobností, která ke svému životu potřebuje lásku bez výhrad. Ne každý z nás touto cestou zdárně projde, ale pokud se nám to podaří, čeká nás na jejím konci obrovské vítězství v podobě bezpodmínečné lásky.

Připravila Magdalena Šorelová, dramaturgie Lenka Svobodová, režie Yvona Žertová, mistr zvuku Roman Špála.

Bohoslužba (neděle 27.12. 9.00-10.00 hodin)

Přímý přenos bohoslužby Církve římskokatolické z kostela sv. Rodiny v Praze-Řepích, celebruje P. Dainel Janáček.

ČRo – 3 Vltava

Ranní Slovo (neděle 20.12. 7.35-8.00 hodin)

Z biblických textů vybral autor pořadu Ranní Slovo Petr Vaďura úryvek z 10. kapitoly listu Židům. K rozhovoru o něm si pozval profesora z Evangelické teologické fakulty Univerzity Karlovy Pavla Filipi.

Prameny a proudy (neděle 20.12. 16.00-16.30 hodin)

Duše krajiny člověkem obydlené (3/3) – o působení člověka v krajině a o vlivu krajiny na jeho duši

Krajina samoty

V 90. letech minulého století se krajina stala jedním z klíčových pojmů přírodních i humanitních věd. Začali jsme o ní diskutovat v momentě, kdy jsme si uvědomili, že něco ztrácíme. Ztrácíme nejen půdu a charakteristický ráz české krajiny, ale také životní prostor. Důrazem na výkon a produkci se kvalita života odsouvá na druhou kolej. To všechno se odráží ve vnitřní krajině člověka, stačí se podívat z okna. Obnova lidského nitra často souvisí s obnovou prostoru, který člověka obklopuje a naopak.

Seriál Duše krajiny člověkem obydlené se věnuje proměnám české a moravské krajiny, jejím vlivům na duši člověka a také některým možnostem obnovy, a to jak krajin vnějších, tak vnitřních – obnovy tichem a harmonií trapistického kláštera, životem se zvířaty a tradičními řemesly na venkově nebo přestavbou veřejného prostoru ve městě.

Třetí  část  s názvem Krajina samoty představuje unikátní stavbu trapistického kláštera v Novém Dvoře na Karlovarsku. Připravila Teresie Bečková, pořad byl natočen v roce 2006.

Ranní úvahy Ivany Noble (po 21.12. – pátek 25.12. 6.50-6.55 hodin) 

Poslechněte si krátká ranní zamyšlení.

Ranní Slovo (neděle 27.12. 7.35-8.00 hodin)

Z biblických textů vybral autor pořadu Petr Vaďura 3. kapitolu listu apoštola Pavla do Kolos. K rozhovoru o tomto textu si pozval religionistu Pavla Hoška.

Prameny a proudy (neděle 27.12. 16.00-16.30 hodin)

Cestou do Svaté země

S Janem Fingerlandem o poutních místech v Izraeli a novodobé historii jejich osídlení na pozadí blízkovýchodního konfliktu. Připravil Karel Vepřek.

ČRo – 6

Hovory o víře (sobota  19.12. 19.30-20.00 hodin)

Starokatolická církev a její historie – první díl

Aurorem seriálu věnovaného náboženským směrům v ČR je Karel Vepřek.

Slovo na neděli (sobota 19.12. 23.50-24.00 hodin)

Předpůlnoční duchovní zamyšlení s názvem Konce světa připravil Pavel Pokorný.

B21 – Bible pro 21. století (neděle 20.12. 21.10-21.40 hodin)

Svátky a my

Umíme nebo neumíme slavit svátky? Jaký je význam oddělování svátečních dnů od těch všedních?

Připravila Karolína Koubová.

Zaostřeno na církve (neděle  20.12. 21.40-22.00 hodin)

Magazín nabízí formou krátkých rozhovorů a reportáží informace a pohled na všechna abrahámovská náboženství. Dozvíte se v něm také o celospolečenských problémech a událostech, které s duchovním a náboženským životem souvisejí, a mají tedy dopad na myšlení a konání nás všech.

Následující příspěvky: Církve v dnešní společnosti; Křesťanský pohled na svátky; Jakub Jan Ryba; Betlémy v Bratislavě; Panna Maria hledá nocleh – advent v Nových Hradech; Znovuzrozené kostely – Údrč

Slovo na příští týden (neděle 20.12. 23.50-24.00 hodin)

Předpůlnoční zamyšlení s názvem Vánoce v brdském Mrtníku připravil Ondřej Vaculík.

Kořeny (středa 23.12. 20.10-21.00 hodin)

Narození Ježíše

Pořad se zabývá monoteistickými náboženstvími, tedy judaismem, křesťanstvím a islámem, se snahou objevovat kulturní souvislosti, které stály u zrodu naší civilizace.

Připravila Ivana Denčevová, Květoslava Neradová a Martin Chadima.

Svatováclavská tradice v českých zemích (pátek 25.12. 18.10-19.00 hodin)

Svatováclavská tradice je vůbec nejstarší a největší v české historii. Svatý kníže Václav vládl v 10. století. Tisícileté panování svatého Václava v povědomí českého národa je tak v duchovním smyslu pokračováním několika let jeho vlády. Proměnami svatováclavské úcty vás ve speciálním svátečním vydání Názorů a argumentů provede Teresie Bečková.

Rok krize, rok naděje (sobota 26.12. 18.10-19.00 hodin)

Podle filosofa a sociologa náboženství profesora Mons. Tomáše Halíka je současná ekonomická krize, o níž se stále mluví, pouze jedním aspektem širší civilizační krize. A v krizových situacích se rodí naděje, která zdaleka není laciným optimismem, nýbrž především důvěrou v tajemství života. Dává nám sílu obstát ve chvíli, kdy padají všechny iluze. Pohledem této naděje se s Mons. Tomášem Halíkem ve svátečním speciálním vydání Názorů a argumentů pokusíme vrátit k některým důležitým okamžikům letošního roku.

Hovory o víře (sobota 26.12. 19.30-20.00 hodin)

Starokatolická církev a její historie – druhý díl

Seriál věnovaný náboženským směrům v ČR připravil Karel Vepřek.

Slovo na neděli (sobota 26.12. 23.50-24.00 hodin)

Předpůlnoční duchovní zamyšlení s názvem Výhled připravil Pavel Pokorný.

B21 – Bible pro 21. století (neděle 27.12. 21.10-21.40 hodin)

Nový rok v různých náboženstvích

Připravila Karolína Koubová.

Zaostřeno na církve (neděle  27.12. 21.40-22.00 hodin)

Magazín nabízí formou krátkých rozhovorů a reportáží informace a pohled na všechna abrahámovská náboženství. Dozvíte se v něm také o celospolečenských problémech a událostech, které s duchovním a náboženským životem souvisejí, a mají tedy dopad na myšlení a konání nás všech.

Následující příspěvky: Vánoce; Svatý Štěpán; Humor při překladu Bible; CD papeže Benedikta XVI.; Znovuzrozené kostely – Ostrovec; Kostel na lodi

Slovo na příští týden (neděle 27.12. 23.50-24.00 hodin)

Předpůlnoční zamyšlení s názvem Jací jsme a jací nejsme připravil Ivan Štern.

Záznam odvysílaných pořadů ve formátu mp3 a informace o připravovaných pořadech najdete i na www.nabozenstvi.com

Kontakt:

Redakce náboženského vysílání

Český rozhlas 6

Dykova 14

101 00 Praha 10

tel.: +420 221 552 710

e-mail: nabozenstvi@rozhlas.cz

web: www.nabozenstvi.com

Výběrová řízení AO | Arcidiecéze olomoucká

Arcibiskupství olomoucké vyhlašuje výběrová řízení na následující pracovní pozice:

ředitel/ředitelka Stojanova gymnázia Velehrad
s nástupem do funkce možným ihned,

ředitel/ředitelka Mateřské školy sv. Josefa v Kojetíně
s nástupem do funkce 1. 9. 2010


a ředitel/ředitelka Církevní mateřské školy v Přerově

s nástupem do funkce 1. 9. 2010.

Podmínky:
praktikující katolík/katolička
vysokoškolské vzdělání pedagogického směru
a pedagogická praxe ve shodě se zákonem 563/2004 Sb.


Přihlášky zasílejte do 15. února 2010 na adresu:

Arcibiskupství olomoucké
Centrum pro školy
Wurmova 9
771 01 Olomouc

K přihlášce připojte:
ověřené kopie dokladů o vzdělání
životopis
přehled praxe
výpis z trestního rejstříku
doklad o zdravotní způsobilosti
a Vaši představu o církevním gymnáziu/církevní školce v rozsahu do třech stran

Vánoce s Radiem Proglas

 

Programové tipy ze svátečního vysílání Proglasu ve dnech 24.12.2009 – 1.1.2010:

Štědrý den 24.12.2009

► Příběh o malém Kayovi, jeho věrné kamarádce Gerdě a zlé královně z ledového zámku určitě dobře znáte. Rozhlasové nastudování klasické pohádky Hanse Christiana Andersena Sněhová královna uslyšíte na Štědrý den od jedenácté hodiny dopoledne.

► "Teprve, když si odpustíme, mohou začít ty pravé vánoce…" Těmito slovy končí nové představení herce Víti Marčíka, které se odehrává během Štědrovečerní večeře. Mezi přáteli, kteří se k ní každoročně scházejí, začínají vyplouvat na povrch nevyřešené vztahy a konflikty. Více o představení Setkání před Betlémem prozradí jeho autor Víťa Marčík na Štědrý den v odpoledním čase 16 hodin a 10 minut.

► V 19 hodin večer zveme k poslechu povídky Tatínek na Vánoce z knížky Vánoční příběhy pro potěchu duše od Bruna Ferrera.

Boží hod vánoční 25.12.2009

O liturgii doby vánoční a historii slavení Vánoc bude na Boží hod vánoční hovořit profesor František Kunetka. Rozebere také význam různých vánočních symbolů, jako jsou jesličky, stromeček nebo tříkrálové koledování. Pořad s názvem Vánoční liturgie a symboly uslyšíte pět minut po osmé hodině ráno.

Jak prožívá Vánoce P. Jaroslav Ptáček z Prahy, jaké jsou jeho nejkrásnější vánoční vzpomínky a jak se dívá na komercializaci vánočních svátků dnešními obchodními řetězci uslyšíte na Boží hod vánoční v 18 hodin.

► O tom, jak prožívají a slaví Vánoce čeští Romové, o jejich tradicích a také o sváteční romské hudbě se více dozvíte v pořadu Romské Vánoce v Čechách. Naladíte o půl desáté večer.

Svátek sv. Štěpána 26.12.2009

► Pohádka nebude chybět ani ve svátečním odpoledni. Ve 14 hodin uvede Proglas pohádkový příběh Oscara Wilda Dítě hvězdy – vypráví o chlapci, který ztratil svou krásnou tvář.

► Sídlo slovenské katolické misie v Belgii navštívíme na svátek sv. Štěpána v 16 hodin a pět minut odpoledne. S místním správcem, P. Lubomírem Fabčínem, budeme hovořit o tom, jak probíhá oslava Vánoc v multikulturním prostředí, o přejímání různých tradic a také o smyslu misií Slováků v zahraničí.

Vánoce srdcem generálního vikáře – P. Martin David, generální vikář ostravsko-opavské diecéze, bude na Proglasu hovořit o tom, jak vnímá svátky Božího narození a jak hodnotí svou práci. Poslouchejte o půl deváté večer.

Svátek Svaté Rodiny 27.12.2009

► V 9 hodin přenášíme mši svatou z kostela svatého Tomáše v Brně. Celebruje P. Petr Vrbacký.

► V úvodu vánočního Koncertu duchovní hudby dáme nejprve slovo vánočním chorálům Johanna Sebastiana Bacha. Po nich se můžete těšit na dvě Bachovy duchovní kantáty, které vznikly také pro dobu vánoční. Kantátu "Kriste, posvěť tento den" z roku 1714 a kantátu "Sladká útěcha, můj Ježíš přichází" z roku 1725. Zaposlouchejte se od půl deváté večer.

Památka sv. Dětí betlémských 28.12.2009

Nahlédnutí do života salesiánské misie v Indii přinášíme ve 21.30 hodin. O práci českého misionáře P. Jana Meda hovoří P. Elow Samuel z Indie. V pořadu se dozvíte více o životě a působení otce Meda i ostatních salesiánů, ale také o tom, jak se v Indii slaví Vánoce. Reprizujeme ve čtvrtek 31.12. v 11.05 hodin.

Památka sv. Tomáše Becketa 29.12.2009

► V Kafemlýnku jsme navštívili Dětský dům Zábrdovice v Brně. O aktivitách dětského domu hovořily jeho vedoucí Lenka Sládečková a dobrovolnice Pavlína Rumová. Naladíte od půl desáté dopoledne.

► Bratři kapucíni již rok ubytovávají v Olomouci vysokoškolské studenty. Od února 2010 bude takto sloužit bývalý Poutní dům na Hradčanech. O celém projektu budeme ve 22 hodin hovořit s Mgr. Radkem Navrátilem OFMCap.

Středa 30.12.2009

► Jan Neruda bývá právem řazen mezi klasiky české literatury. Hastrman je mistrně napsaný příběh z Nerudových slavných Povídek malostranských. Vypráví o starém pánovi, který žije u vzdálených příbuzných a domnívá se, že pro jejich děti shromáždil poklad, aby se odvděčil za péči, kterou mu rodina prokazuje. Naladíte v 11.05 dopoledne a ve 21.30 hodin.

Památka sv. Silvestra 31.12.2009

► V poslední den starého roku odvysílá Proglas hodinový souhrn událostí s letopočtem 2009, jak je během dvanácti měsíců zaznamenala zpravodajská redakce Proglasu. Svět 2009 začíná ve 14 hodin a 50 minut.

► Od 16 hodin se můžete prostřednictvím rozhlasových vln zúčastnit mše svaté z brněnského kostela sv. Augustina.

► Chcete pomoct princi Radkovi, princezně Terezce a hodnému Honzovi v boji proti zlé královně, loupežníkům a sedmihlavému drakovi? Pak poslouchejte nový pohádkový pořad Než zazvoní zvonec – premiéru zachytíte v pět hodin odpoledne.

► Soutěžit mohou děti také od čtvrt na sedm v pořadu Riskující městečko.

Slavnostní silvestrovský galavečer, plný zajímavého povídání a dobré muziky, spojený tentokrát s udělováním cen Zlatá treska, začíná na Proglasu o půl osmé večer.

Nový rok 1. ledna 2010

► Slavnostní novoroční bohoslužbu přenáší Proglas o půl jedenácté dopoledne z brněnské katedrály sv. Petra a Pavla.

►O půl jedné se v rámci hudební siesty na Proglasu můžete zaposlouchat do Novoroční mše Jana Dismase Zelenky a skladby Salve Regina pro soprán a orchestr Georga Friedricha Händela.

►Z Prahy do celého světa – pražský kostel Panny Marie Vítězné na Malé Straně můžete navštívit 1.1.2010 v 18 hodin. Místní karmelitáni budou hovořit o sošce Pražského Jezulátka, o její historii a také o tom, proč se právě zde letos zastavil papež Benedikt XVI.

Radostné Vánoce a požehnaný rok 2010 přejí pracovníci a spolupracovníci Radia Proglas!

čtvrtek 17. prosince 2009

Svatý otec slavil mši svatou u příležitosti 90.narozenin kard. Špidlíka

Vatikán. Narozeniny dnes slaví kardinál Tomáš Špidlík. V kapli Redemptoris Mater při té příležitosti dnes sloužil Benedikt XVI. mši svatou za přítomnosti kardinála Špidlíka a české komunity v Římě. Také česká redakce Vatikánského rozhlasu se připojuje ke gratulantům.

Tomáš Špidlík se narodil 17.12.1919 v moravských Boskovicích, kde také vystudoval gymnázium. Před válkou začal na brněnské univerzitě studovat latinu a češtinu. Po uzavření českých univerzit vstoupil v roce 1940 do jezuitského řádu. Teologii studoval v holandském Maastrichtu, kde byl v roce 1949 vysvěcen na kněze. Doktorátem ze spirituality křesťanského Východu zakončil studia na Papežském Východním institutu, kde pak – stejně jako v karmelitánském ústavu Terezianum v Římě - od roku 1954 přednášel východní a patristickou teologii. Od roku 1951 byl spirituálem v české papežské koleji Nepomucenum, kde zůstal 37 let, do roku 1989. Jako profesor ale hostoval i na mnoha jiných univerzitách a mezi oceněními jeho práce je několik čestných doktorátů. Jezuita Tomáš Špidlík je autorem přibližně 50 titulů knih a velkého množství odborných článků a studií. Od roku 1991 žije a pracuje v římském Centru Aletti, které založil. V březnu roku 1995 dával duchovní cvičení papeži Janu Pavlu II. a vatikánské kurii. O rok později byl Ateliér duchovního umění Centra Aletti pověřen obnovou vatikánské kaple Redemptoris Mater.

Zde je homilie papeže Benedikta XVI. z této mše svaté.

Drazí přátelé,
Dnešní liturgií vstupujeme do poslední etapy adventu, která nás vybízí zintensivnit naši přípravu, abychom s vírou a radostí slavili Narození Páně a s vnitřním úžasem přijímali Boha, který se stává bližním člověka, každého z nás.

První čtení nám prezentuje starého Jákoba, který shromažďuje své děti, aby jim požehnal: je to velmi intenzivní a dojemná událost. Toto požehnání je jakousi pečetí věrnosti smlouvy s Bohem, ale také prorockou vizí, která hledí kupředu a uděluje poslání. Jákob je otcem, kterému se, prostřednictvím jeho ne vždy přímých cest dějinami, dostává radosti, shromáždit kolem sebe své děti a vytyčit budoucnost jim a jejich potomstvu. Dnes jsme slyšeli především slova určená kmenu Judy, u kterého vyzvedává jeho královskou moc, představovanou lvem, a také Davidovu vládu, znázorněnou žezlem, vladařskou holí, což je narážka na příchod Mesiáše. V tomto dvojím obraze tak prosvítá budoucí tajemství lva, který se stává beránkem, králem, jehož vladařskou holí je Kříž, znamení pravé královské hodnosti. Jákob vzal postupně na vědomí primát Boha, pochopil, že jeho cesta je řízena a nesena věrností Pánovou, a že nemůže odpovědět jinak než úplným přilnutím ke smlouvě a k Božímu plánu spásy.

Úryvek z Matoušova evangelia nám podává „rodokmen Ježíše Krista, syna Davidova, syna Abrahamova“ (Mt 1,1), zdůrazňuje a dále rozvíjí věrnost Boha příslibům, které On uskutečňuje nejenom prostřednictvím lidí, ale spolu s nimi a někdy – jako v případě Jákoba – i cestami klikatými a nepředvídanými. Očekávaný Mesiáš, jenž je obsahem příslibu, je pravým Bohem, ale také pravým člověkem, Synem Božím, ale také Synem, narozeným z Panny, Marie z Nazaretu, posvátného těla Abrahamova, v jehož potomstvu budou požehnány všechny národy země (srov. Gen 22,18). V tomto rodokmenu jsou kromě Marie připomenuty také čtyři další ženy. Nejsou to však Sára, Rebeka, Lia, Ráchel, tedy velké postavy dějin Izraele. Jsou to paradoxně čtyři pohanky: Rachab, Rut, Batšeba, Támar, které zdánlivě „narušují“ čistotu rodokmenu. V těchto pohanských ženách, které se objevují v rozhodujících bodech dějin spásy, však prosvítá tajemství církve pohanů, univerzalita spásy. V těchto pohanských ženách se zjevuje budoucnost, univerzálnost spásy. Jsou také hříšnicemi a tak se v nich objevuje i tajemství milosti. Nejsou to naše skutky, které vykupují svět, nýbrž Pán, který nám dává pravý život. Jsou to právě hříšnice, ve kterých se zjevuje velkolepost milosti, kterou máme všichni zapotřebí. Tyto ženy, nicméně, dávají příkladnou odpověď na věrnost Boha, projevují víru v Boha Izraele. Vidíme tak prosvítat církev pohanů, tajemství milosti, víru jako dar a jako cestu ke společenství s Bohem. Matoušův rodokmen není pouhý seznam pokolení. Jsou to dějiny, které uskutečňuje v první řadě Bůh, ale spolu s odpovědí lidstva. Je to rodokmen milosti a víry. A právě na absolutní věrnosti Boha a pevné víře těchto žen stojí uskutečňování příslibů daných Izraeli.

Jákobovo požehnání dobře zapadá do dnešního krásného jubilea 90. narozenin drahého kardinála Špidlíka. Jeho dlouhý život a jeho jedinečná pouť víry dosvědčují, jak Bůh vede toho, kdo se Mu svěřuje. Prošel však také bohatým myšlenkovým vývojem a vždy s nadšením a s hlubokým přesvědčením tvrdil, že centrem veškerého Zjevení je Trojosobní Bůh a že člověk, stvořený k jeho obrazu, je v důsledku toho podstatným tajemstvím svobody a lásky, jež se uskutečňuje ve sdílení: samotném způsobu bytí Boha. Toto sdílení neexistuje samo pro sebe, ale vychází – jak neúnavně hlásá východní křesťanství – z božských Osob, které se svobodně milují. Svoboda a láska, konstitutivní prvky osoby, nejsou pochopitelné prostřednictvím racionálních kategorií, takže osobě nelze porozumět jinak než v tajemství Krista, pravého Boha a pravého člověka, a ve společenství s Ním, což se stává přijetím „boholidství“ do samotné naší existence. Kardinál Špidlík, věren tomuto principu utkal během let teologickou vizi, jež je živá a v mnoha aspektech originální. Organicky se v ní sbíhají křesťanský Východ a Západ a vzájemně se v ní obohacují svými dary. Jejím základem je život v Duchu; princip poznání - láska; studium - iniciace duchovní paměti; dialog s konkrétním člověkem - neodmyslitelné kritérium a jeho kontext, totiž stále živé tělo Kristovo, kterým je Jeho církev. S touto teologickou vizí je těsně spjato uplatňování duchovního otcovství, které kardinál Špidlík praktikoval a nadále vykonává. Mohli bychom dnes říci, že dnes se kolem něho při slavení božských tajemství shromáždilo „malé duchovní potomstvo“, centrum Aletti, které pěstuje jeho cennou nauku, z níž těží plody nových intuicí a nového bádání také prostřednictvím umělecké tvorby. V tomto kontextu se mi zdá, že je obzvláště krásné zmínit svazek mezi teologií a uměním, jenž vyplynul z jeho myšlení. Uplynulo totiž deset let od doby, kdy můj ctihodný a milovaný předchůdce, Boží služebník Jan Pavel II., konsekroval tuto kapli Redemptoris Mater a přitom prohlásil, že „toto dílo je výrazem teologie obou plic, z níž může církev třetího tisíciletí čerpat novou vitalitu“. Papež pak pokračoval: „Obraz Redemptoris Mater (Matky Vykupitele), který září ze středu hlavní stěny, nám klade před oči tajemství lásky Boha, který se stal člověkem, aby dal nám, lidským bytostem schopnost stát se dětmi Božími… (a to je) poselství spásy a radosti, které Kristus, narozený z Marie, přinesl lidstvu“ (Insegnamenti XXII, 2, str. 895).

Vám drahý kardinále Špidlíku, přeji z celého srdce hojnost Pánových milostí, abyste nadále osvěcoval moudrostí členy „Centra Aletti“ a všechny jeho duchovní syny. Při následujícím slavení posvátných tajemství každého svěřím mateřské ochraně Matky Vykupitele a budu vyprošovat od božského Slova, které přijalo naše tělo, světlo a pokoj, zvěstované andělům v Betlémě.

středa 16. prosince 2009

Film Tři dny s Benediktem

 

Hodinový dokument odvysílá Česká televize 25.12. v 16.20 hodin na programu ČT 2 a na stejném programu 2.1. v 11.00 hodin. Ve snímku Tři dny s Benediktem nahlédnete skrze příběhy lidí, kteří se na přípravě návštěvy aktivně podíleli, do zákulisí příprav a tímto blízkým pohledem si připomenete oficiální návštěvu Svatého otce Benedikta XVI. z 26.-28.9.2009.

Nezapomenutelnými zůstanou setkání rodin s papežem v kostele Panny Marie Vítězné – u Pražského Jezulátka, modlitba s řeholníky ve svatovítské katedrále v Praze, bohoslužby v Brně a ve Staré Boleslavi a setkání na dalších místech.

neděle 13. prosince 2009

Origami – anděl

Do e-mailu se mi dostalo origami Anděl, které lze možná použít na vánoční výzdobu.

Takže kdo má šikovné ruce, může se pustit do skládání podle návodu:

http://www.origami.art.pl/show.php?id=4&format=SWF&dzial=FLA

pátek 11. prosince 2009

Music From The Vatican - Alma Mater

Video pro pohlazení duše.

Křesťanská videa na internetu

Náhodou jsem objevil několik videonahrávek odpovědí kněze Josemaria Escriva. Více si o něm můžete přečíst zde: http://cs.wikipedia.org/wiki/Josemar%C3%ADa_Escriv%C3%A1_de_Balaguer

Videa jsou na samostatném blogu: http://video-katolik.blogspot.com/

Tady je jedna ukázka a zjistíte, že dokázal odpovídat i s humorem.

úterý 8. prosince 2009

Masmédia z nás činí diváky, ale všichni jsme herci

 Benedikt XVI. v den Neposkvrněného Početí P. Marie, Španělské nám.

Drazí bratři a sestry,
V srdci křesťanských měst je Maria přítomna způsobem něžným a ubezpečujícím. Svým diskrétním stylem obdarovává všechny pokojem a nadějí ve chvílích existenciálního veselí i smutku. V kostelech, v kaplích, na stěnách paláců: malby, mozaiky či sochy připomínají přítomnost Matky, která neustále bdí nad svými dětmi. Také zde na Španělském náměstí Maria je vyzvednuta vzhůru, aby bděla na Římem.

Co říká Maria městu? Co připomíná svou přítomností nám všem? Připomíná, že „tam, kde se rozmnožil hřích, tam se v míře ještě daleko štědřejší ukázala milost“ (Řím 5,20) – jak píše apoštol Pavel. Ona je Neposkvrněnou Matkou, která také lidem naší doby opakuje: nemějte strach, Ježíš přemohl zlo; potřel ho u kořene a vysvobodil nás z jeho nadvlády.

Jak mocně potřebujeme tuto krásnou zprávu! Každý den je totiž zlo prostřednictvím tisku, televize, rozhlasu vyprávěno, opakováno, zesilováno; pěstuje v nás návyk na ty nejhrůznější věci, činí nás necitlivými a určitým způsobem nás intoxikuje, protože negativa nejsou odstraňována a den za dnem se hromadí. Srdce se zatvrzuje a myšlenky se zachmuřují. Toto město proto potřebuje Marii, která svou přítomností hovoří o Bohu, připomíná nám vítězství Milosti nad hříchem a nabádá nás, abychom i v těch lidsky nejobtížnějších situacích doufali.

Ve městě žijí – nebo přežívají – neviditelné osoby, které se čas od času objeví na prvních stránkách novin či televizních obrazovkách a jsou využívány až doposledka, poněvadž zpráva a obraz přitahují pozornost. Je to perverzní mechanismus, kterému lze, bohužel, stěží odolávat. Město nejprve ukryje a pak vystavuje na veřejnost. Bez slitování nebo s falešným soucitem. V každém člověku je však touha, aby byl přijímán jako osoba a považován za posvátnou skutečnost, protože každý lidský příběh je posvátný a vyžaduje tu největší úctu.

Město, drazí bratři a sestry, to jsme my všichni! Každý přispívá k jeho životu a k jeho morálnímu klimatu v dobrém nebo ve zlém. Srdcem každého z nás prochází hranice mezi dobrem a zlem a nikdo z nás se nesmí domnívat, že má právo soudit druhé, nýbrž každý má cítit spíše povinnost sám se polepšit! Masmedia jsou nakloněna vzbuzovat v nás pocit, že jsme „diváky“, jako by se zlo týkalo jenom těch druhých, a jisté věci jako by se nám nikdy nemohly přihodit. Jsme však naopak všichni „herci“ a naše jednání má v dobrém či ve zlém vliv na druhé.

Často si stěžujeme na znečištění vzduchu, který je v jistých částech města nedýchatelný. To je pravda: je zapotřebí snahy všech, aby se město stalo čistším. Nicméně, existuje jiné znečištění, méně vnímatelné tělesnými smysly, ale stejně nebezpečné. Je to znečištění ducha; to dělá naše tváře méně usměvavé, zachmuřenější a vede k tomu, abychom se mezi sebou nezdravili a nedívali se vzájemně do tváře… Město je tvořeno tvářemi, ale kolektivní dynamika nás, bohužel, může zbavovat vnímavosti k jejich hloubce. Všude vidíme jenom povrch. Osoby se stávají těly, a tato těla ztrácejí duši, stávají se věcmi, předměty bez tváře, které lze zaměnit a spotřebovat.

Neposkvrněná Maria nám pomáhá znovu objevit a bránit hloubku osob, protože v Ní je průzračnost duše v těle dokonalá. Je ryzostí osobně: v tom smyslu, že v ní jsou duch, duše a tělo plně soudržné navzájem i spolu s Boží vůlí. Madona nás učí otevřít se působení Boha a hledět na druhé jako na ně hledí On: od srdce. A hledět na ně milosrdně, s láskou, s nekonečnou něhou, zvláště na ty nejopuštěnější, nejvíce pohrdané, zneužívané. „Kde se rozmnožil hřích, tam se v míře daleko štědřejší ukázala milost“.

Chci vzdát veřejně hold všem, kteří se tiše, nikoli slovy, ale skutky snaží praktikovat tento evangelní zákon lásky, který posunuje svět kupředu. I tady v Římě jsou mnozí, kteří nepůsobí rozruch. Muži i ženy každého věku, kteří pochopili, že nic neprospěje odsuzovat, stěžovat si, vzájemně se obviňovat, ale že mnohem platnější je odpovědět na zlo dobrem. Tím se věci mění; nebo lépe, mění se osoby a následně se pak lepší společnost.

Drazí římští přátelé, a vy všichni, kteří žijete v tomto městě! Jsme-li zaneprázdněni každodenní činností, dopřejme sluchu Mariině hlasu. Slyšme její tichou, ale naléhavou výzvu. Každému z nás říká: kde se rozmnožil hřích, tam se v míře daleko štědřejší může ukázat milost, vycházejíc právě z tvého srdce a z tvého života! A město bude krásnější, více křesťanské, lidštější.

pondělí 7. prosince 2009

Jeruzalémská bible

 

Po více než šedesáti letech vychází konečně úplný katolický překlad Písma do češtiny. Jeruzalémská bible - špičkové dílo katolické biblistiky druhé poloviny 20. století.

Jeruzalémská bible (JB) je jeden z nejuznávanějších moderních biblických překladů. Toto dílo vyšlo z práce francouzských biblistů a teologů, kteří kvůli studiu Písma svatého založili v Jeruzalémě před stodvaceti lety Biblickou školu, v níž se věnovali studiu a výzkumu na poli biblické filologie, historie a archeologie. Na základě zevrubné a velmi přesné exegetické práce vznikl pak z původních jazyků nejprve francouzský překlad – La Bible de Jérusalem (JB), 1. vydání 1954, definitivní 1973 –, jenž se stal základem pro další edice v hlavních evropských jazycích. Hlavní zásadou jeho tvůrců je nevnášet do biblického překladu literární kvality, které nejsou vlastní originálu. Škola velmi plodně působí dodnes.


Jeruzalémské bible můžete zakoupit zde.



Pro běžné čtenáře jsou důležité především dvě věci.

  • Za prvé, Jeruzalémská bible obsahuje i deuterokanonické knihy (Tobiáš, Judit, Ester, Kniha moudrosti, Sirachovec, knihy Makabejské aj.).
  • Za druhé, čtenář má po ruce nejen text Písma, ale i celek důmyslně uspořádaných úvodů, komentářů a poznámek. Spojení překladu a výkladu Písma patří k osvědčené katolické tradici. Na cestu náročným biblickým terénem je třeba mít dobrého průvodce. Jeruzalémská bible poskytuje klíčové poznatky k orientaci v biblickém textu, ale nezatěžuje dlouhým rozsahem.

Česká verze Jeruzalémské bible vznikla metodou srovnávacího překladu z francouzštiny (originální znění JB) a původních biblických jazyků (pro přesné rozpoznání předlohy). Její autoři vzali v potaz i bohatou tradici českých biblických překladů 20. století, které se staly inspirací, cennou zejména po terminologické stránce. Žádný ale nebyl měřítkem, či dokonce svazujícím břemenem v otázce jazykového stylu. I pro tvůrce české Jeruzalémské bible je totiž nejdůležitější, aby výsledek jejich práce byl věrný originálu, a to i za cenu méně obvyklé či „syrovější“ formulace.

Od protestantských edic Písma se Jeruzalémská bible liší širším pojetím biblického kánonu, tím, že přísněji zachovává důležité biblické termíny (rejstřík klíčových slov najde čtenář na konci svazku), a také větším důrazem na interpretaci biblického textu.

Jeruzalémská bible je životním překladatelským dílem manželů Dagmar a Františka X. Halasových, kteří zahájili práci na českém překladu v roce 1980, v polistopadové době se publikovalo pracovní vydání (celkem v 17 svazcích v nakladatelství Krystal OP).

Kompletní jednosvazková Jeruzalémská bible v českém jazyce vychází ve spolupráci nakladatelství Krystal OP a Karmelitánského nakladatelství. V roce 2009 jde o již třetí český překlad Písma.

Jeruzalémská bible vychází ve dvou provedeních. V Standardním provedení a ve výpravném provedení v koženkové vazbě.


standardní provedení výpravné provedení v koženkové vazbě
a s vyraženými záložkami jednotlivých knih